2025. gada 8. maijā Latvijas Universitātes Bibliotēkas konferenču zālē norisinājās seminārs “Mākslīgā intelekta pratība – uzzināt, saprast, izmantot”, ko organizēja UNESCO Latvijas Nacionālā komisija sadarbībā ar Latvijas Universitātes UNESCO Medijpratības un informācijpratības katedru. Pasākums pulcēja vairāk nekā 40 skolotāju no visiem Latvijas reģioniem – gan UNESCO Asociēto skolu (ASPnet) pārstāvjus, gan citu izglītības iestāžu pedagogus.
Semināra programma sniedza daudzpusīgu ieskatu mākslīgā intelekta (MI) attīstībā, ietekmē uz sabiedrību un tā iespējām izglītības procesā. Latvijas Universitātes docente Laura Ardava-Āboliņa prezentācijā “Kas padara cilvēku mākslīgā intelekta pratīgu?” uzsvēra, cik būtiski ir izprast MI darbības principus, tā potenciālu un riskus, lai skolotāji spētu veiksmīgi izmantot tehnoloģiju priekšrocības, vienlaikus saglabājot cilvēka prasmes kā radošumu, empātiju un kritisko domāšanu.
Savukārt inovāciju stratēģijas uzņēmuma “Helve” līdzdibinātāja Līva Pērkone prezentācijā “Kā tehnoloģijas maina mūsu darbu, ikdienu un nākotni” aicināja pedagogus izmēģināt dažādus MI rīkus un attīstīt spēju kritiski izvērtēt to atbildes. Viņa akcentēja, ka MI var būt lielisks palīgs ideju ģenerēšanā, datu strukturēšanā un prototipu izstrādē, taču gala vārds vienmēr paliek cilvēka ziņā.
Praktiskajā daļā Rīgas Tehniskās universitātes lektore Evija Mirķe vadīja intensīvu darbnīcu, kur skolotājiem bija iespēja apgūt konkrētus MI rīkus un risinājumus, kas var atvieglot un pilnveidot ikdienas darbu ar skolēniem.
Semināra noslēgumā dalībnieki piedalījās darba grupās, kurās apsprieda savas zināšanas, neskaidrības un jautājumus par mākslīgā intelekta kompetencēm, kas definētas UNESCO jaunākajos dokumentos par MI izmantošanu izglītībā. Šis darbs tika organizēts kā konsultatīvs process, lai palīdzētu UNESCO Latvijas Nacionālajai komisijai izstrādāt topošu tiešsaistes kursu skolotājiem par dažādiem MI aspektiem, kas paredzēts publiskošanai nākamajā semestrī.