Tiešsaistes minikurss “Mākslīgais intelekts izglītībā” aicina skolotājus apgūt izglītības procesā noderīgas mākslīgā intelekta (MI) kompetences.
Ievadkurss ir veidots kā ceļvedis pedagogiem neatkarīgi no viņu priekšzināšanām tehnoloģiju jomā, iepazīstinot ar UNESCO definētajām kompetencēm, kas saistītas ar straujo MI ienākšanu mācību procesā un sabiedrībā kopumā.
Kurss sastāv no piecām īsām video lekcijām, no kurām katra skaidro vienu konkrētu MI kompetenci, un no metodiskajiem materiāliem, kas palīdz skolotājiem padziļināt izpratni un rast idejas, kā šīs tēmas izmantot savā ikdienas darbā.
Kursā Latvijas Universitātes UNESCO Medijpratības un informācijpratības katedras priekšsēdētāja Laura Ardava-Āboliņa iepazīstina ar cilvēkcentrētas domāšanas aspektu, uzsverot cilvēka vajadzību un vērtību nozīmi, izvērtējot MI tehnoloģijas. Par mākslīgā intelekta ētiku un to, kā MI atbildīgi iekļaut izglītības procesā, stāsta UNESCO Latvijas Nacionālās komisijas izglītības eksperte Elīna Bērziņa. Inovāciju stratēģiju uzņēmuma “Helve” līdzdibinātāja Līva Pērkone skaidro MI darbības principus un reālu pielietojumu, savukārt Rīgas Tehniskās universitātes lektore un mācību centra “Kopā augam” dibinātāja Evija Mirķe dalās pieredzē, kā MI var kļūt par noderīgu rīku pedagoģiskajā darbā. Evija Mirķe ir sagatavojusi arī kursa metodiskos materiālus. Nobeigumā IT jomas profesionāle un mākslīgā intelekta rīku eksperte Agate Ambulte pievēršas tam, kā skolotāji var izmantot MI savas profesionālās izaugsmes veicināšanai: pašizglītībai, darba izvērtēšanai un mērķtiecīgai attīstībai.
UNESCO Ietvardokuments par mākslīgā intelekta kompetencēm pedagogiem izglītībā, kas ir šī kursa pamatā, ir pirmais globālais dokuments, kurš nosaka zināšanas un prasmes, kas skolotājiem nepieciešamas MI laikmetā. Tas izstrādāts, balstoties uz cilvēktiesību ievērošanas, cilvēka rīcībspējas stiprināšanas un ilgtspējīgas attīstības principiem, un iedalīts piecās dimensijās: cilvēkcentrēta domāšana, MI ētika, MI pamati un pielietojums, MI pedagoģija un MI profesionālajai izaugsmei. Kompetences tiek apgūtas trīs pakāpēs – sākotnēja izpratne, padziļināta pielietošana, jaunu pieeju radīšana –, veicinot skolotāju spēju pašiem kļūt par pārmaiņu iniciatoriem izglītībā.
Tiešsaistes kursa izstrādi atbalsta Latvijas Republikas Izglītības un zinātnes ministrija.