Attēls

UNESCO Latvijas Nacionālā komisija jaunveidotā brīvpieejas tiešsaistes kursā aicina skolotājus apgūt izglītības procesā noderīgas mākslīgā intelekta (MI) kompetences. Ievadkurss ir veidots kā ceļvedis pedagogiem neatkarīgi no viņu priekšzināšanām tehnoloģiju jomā, iepazīstinot ar UNESCO definētajām kompetencēm, kas saistītas ar straujo MI ienākšanu mācību procesā un sabiedrībā kopumā.

Šī kursa pamatā ir UNESCO Ietvardokuments par mākslīgā intelekta kompetencēm pedagogiem izglītībā, kas ir pirmais globālais dokuments, kurš nosaka zināšanas un prasmes, kas skolotājiem nepieciešamas MI laikmetā. Tas izstrādāts, balstoties uz cilvēktiesību ievērošanas, cilvēka rīcībspējas stiprināšanas un ilgtspējīgas attīstības principiem, un iedalīts piecās dimensijās: cilvēkcentrēta domāšana, MI ētika, MI pamati un pielietojums, MI pedagoģija un MI profesionālajai izaugsmei. Kompetences tiek apgūtas trīs pakāpēs – sākotnēja izpratne, padziļināta pielietošana, jaunu pieeju radīšana –, veicinot skolotāju spēju pašiem kļūt par pārmaiņu iniciatoriem izglītībā.

“Šīs UNESCO definētās mākslīgā intelekta kompetences ir būtiskas ne tikai tāpēc, lai pedagogi mācītos lietot mākslīgo intelektu, bet arī lai izprastu tā darbību, iespējamos riskus, ētiskos un sociālos aspektus. Kurss būs kā nozīmīgs turpinājums šogad tapušajām Vadlīnijām MI izmantošanai pamatizglītībā un vidējā izglītībā un kalpos kā sākumpunkts skolotāju pašizglītībai šajā šobrīd tik aktuālajā jomā,” uzsver UNESCO Latvijas Nacionālās komisijas ģenerālsekretāre Baiba Moļņika.

Kursā Latvijas Universitātes UNESCO Medijpratības un informācijpratības katedras priekšsēdētāja Laura Ardava-Āboliņa iepazīstina ar cilvēkcentrētas domāšanas aspektu, uzsverot cilvēka vajadzību un vērtību nozīmi, izvērtējot MI tehnoloģijas. Par mākslīgā intelekta ētiku un to, kā MI atbildīgi iekļaut mācīšanas un mācīšanās procesā, stāsta izglītības eksperte Elīna Bērziņa. Inovāciju stratēģiju uzņēmuma “Helve” līdzdibinātāja Līva Pērkone skaidro MI darbības principus un reālu pielietojumu, savukārt Rīgas Tehniskās universitātes lektore un mācību centra “Kopā augam” dibinātāja Evija Mirķe dalās pieredzē, kā MI var kļūt par noderīgu rīku pedagoģiskajā darbā. Nobeigumā IT jomas profesionāle un mākslīgā intelekta rīku eksperte Agate Ambulte pievēršas tam, kā skolotāji var izmantot MI savas profesionālās izaugsmes veicināšanai: pašizglītībai, darba izvērtēšanai un mērķtiecīgai attīstībai.

Lai skolēniem nodrošinātu kvalitatīvu un nākotnei atbilstošu izglītību, ir būtiski stiprināt pedagogu digitālās kompetences. Šādas iniciatīvas kā UNESCO Latvijas Nacionālās komisijas izstrādātais tiešsaistes kurss palīdz skolotājiem droši un mērķtiecīgi pilnveidot savas prasmes un atbildīgi izmantot mākslīgā intelekta iespējas mācību procesā. Valsts izglītības attīstības aģentūra ar pārliecību atbalsta šādus risinājumus, kas stiprina pedagogu profesionālo kapacitāti un veicina kvalitatīvu, ilgtspējīgu izglītību,” norāda Valsts izglītības attīstības aģentūras direktore Inta Ozola.

Kurss ir brīvi pieejams tīmekļvietnē unesco.lv, kur pedagogi to var apgūt patstāvīgi sev ērtā laikā, vietā un tempā. Tas sastāv no piecām īsām video lekcijām, no kurām katra skaidro vienu konkrētu MI kompetenci, un no metodiskajiem materiāliem, kas palīdz skolotājiem padziļināt izpratni un rast idejas, kā šīs tēmas izmantot savā ikdienas darbā. Saturs ir veidots tā, lai būtu noderīgs jebkura mācību priekšmeta skolotājam un rosinātu domāt ne tikai par MI izmantošanas iespējām, bet arī par kritisku attieksmi, vērtībām un sabiedrības nākotni tehnoloģiju laikmetā. Tiešsaistes kurss ir pieejams arī Skolo.lv digitālajās skolotāju istabās.

Tiešsaistes kursa izstrādi atbalsta Latvijas Republikas Izglītības un zinātnes ministrija un Valsts izglītības attīstības aģentūra. UNESCO Latvijas Nacionālā komisija izsaka pateicību uzņēmumam “Lielvārds” par sniegto iespēju izmantot telpas kursa filmēšanai.

Saistītas tēmas

Izglītība