Kultūra

Decembrī noslēdzās projekts “Atrasts tulkojumā. Rainis un Aspazija”. Projekts tapis, atzīmējot Raiņa un Aspazijas 150. jubilejas gadu, kas iekļauts UNESCO svinamo dienu kalendārā 2014.–2015. gadam.

UNESCO Latvijas Nacionālā komisija (LNK) sadarbībā ar Latviešu valodas aģentūru (LVA) aicināja ārvalstu augstskolās latviešu valodu un kultūru studējošos jauniešus iepazīt Raiņa un Aspazijas daiļradi. Projekta laikā dalībnieki augstskolās rīkoja dažādas tematiskās aktivitātes – dzejas lasījumus, atvērtās lekcijas, kino vakarus un citus Rainim un Aspazijai veltītus kultūras pasākumus.

Viens no projekta nozīmīgākajiem notikumiem bija Raiņa un Aspazijas darbu tulkojumu un eseju konkurss, kura ietvaros studenti tulkoja un atdzejoja abu dižgaru darbus, savukārt esejās atklāja savas pārdomas par Raiņa un Aspazijas nozīmi kultūras procesos. Konkursā kopumā piedalījušies 57 studenti no 9 augstskolām ASV, Ķīnā un Eiropā. Labāko eseju un tulkojumu autori no katras augstskolas pulcējās Rīgā, lai divu dienu garumā izbaudītu speciālu kultūras programmu un piedalītos apbalvošanas ceremonijā. 14. decembrī studenti apmeklēja muzeju “Aspazijas māja” un piedalījās diskusijā par latviešu valodas apguves jautājumiem un aktuālajiem latviešu literatūras tulkojumiem, savukārt 15. decembrī projekta partneris – Latvijas Kultūras akadēmija (LKA) uzņēma studentus un citus interesentus teātra mājā “Zirgu pasts”, kur notika gan ekspertu diskusijas, gan priekšlasījumi par Raini, Aspaziju un viņu savstarpējo saraksti, gan īpaša studentu apbalvošanas ceremonija, kas tika izspēlēta LKA studentu izrādes “No zirga līdz personībai” laikā, tā balstīta uz Raiņa lugas “Zelta zirgs” motīviem.

Projekta rezultāti un tulkojumu un eseju konkursa laureātu darbi apkopoti īpašā publikācijā “Atrasts tulkojumā. Rainis un Aspazija”, kas tagad pieejama arī elektroniskā formātā.

Elektroniski pieejams arī konkursa laureātes Emīlijas Beieres (Vašingtonas Universitāte, ASV) pētījums par Raiņa lugas “Zelta zirgs” valodu.

Projekts īstenots ar Kultūras ministrijas un UNESCO Līdzdalības programmas atbalstu.